"Bezpieczna Przystań" - program profilaktyczny dla seniorów

Bezpieczny Senior z Giszowca

Seniorze, bądź ostrożny, rozmawiając przez telefon. Nie podawaj swoich danych personalnych, numeru PESEL, informacji, gdzie mieszkasz, ile posiadasz oszczędności oraz miejsca ich przechowywania. Nigdy nie podawaj numeru oraz hasła do kont internetowych, numeru telefonu komórkowego ... ponieważ nie wiesz, kto tak naprawdę jest po drugiej stronie słuchawki. O tych oraz innych kwestiach bezpieczeństwa katowiccy policjanci rozmawiali podczas spotkania z najstarszymi mieszkańcami Giszowca.

Katowiccy policjanci we współpracy z „Katowicką Spółdzielnią Mieszkaniową” zorganizowali spotkanie z seniorami w Giszowieckim Centrum Kultury w Katowicach. Policjantka z katowickiej komendy wraz z dzielnicowym z Komisariatu Policji V w Katowicach rozmawiali z seniorami o bezpieczeństwie w domu, na ulicy oraz o oszustwach dokonywanych przez telefon. Mundurowi ostrzegali najstarszych mieszkańców Giszowca przed tym, jak działają oszuści, którzy podszywając się „pod bliskich” lub „policjantów” chcą wyłudzić pieniądze. Policjanci przekazali również szereg cennych wskazówek jak bezpiecznie zachowywać się na co dzień, aby nie stracić cennego majątku. Ponadto seniorzy zostali wyposażeni w odblaski, zakładki do książki oraz informatory „Bezpiecznego Seniora” zawierające najważniejsze zasady bezpieczeństwa.

Równolegle ze spotkaniem przy współpracy z Katowicką Spółdzielnią Mieszkaniową oraz Giszowieckim Centrum Kultury w Katowicach oplakatowano osiedle Giszowiec plakatami z ostrzeżeniem mieszkańców przed oszustami wyłudzającymi pieniądze przez telefon. Plakaty zostały powieszony na drzwiach wejściowych do GCK oraz na tablicach ogłoszeń w budynkach na katowickim Giszowcu.

Drodzy Mieszkańcy Katowic!

Apelujemy o rozmowy z bliskimi na temat oszustów działających przez telefon!

Jak działają sprawcy?

Najczęściej stosują dwie metody „na wnuczka” i „na policjanta”. W pierwszej oszust podaje się za „krewnego”, który spowodował wypadek... pilnie potrzebuje pieniędzy... prosi o pomoc... zachowanie tajemnicy... sam nie może odebrać pieniędzy, przyśle zaufaną osobę...
W drugiej oszust podaje się „za policjanta”...informuje, że właśnie namierzono oszusta... nieuczciwych pracowników banku, w którym rozmówca posiada oszczędności czy osobę próbującą wyłudzić kredyt na fałszywy dowód rozmówcy...informują rozmówcę, że jego pieniądze są zagrożone … w ochronie pieniędzy nakazują wypłacić wszystkie oszczędności z banku i przekazać je wskazanej osobie...

Seniorze, nie daj się oszukać! Nie przekazuj osobie nieznajomej pieniędzy!
Jeśli podejrzewasz, że ktoś przez telefon chce Cię oszukać, stosując powyżej wymienione metody:
1. Rozłącz połączenie (odłóż słuchawkę na widełki telefonu)
2. Skontaktuj się z bliskimi (upewnij się, czy rodzina potrzebuje pomocy)
3. Powiadom Policję zadzwoń na numer alarmowy 112.

Zapamiętaj! Policjanci nigdy:
1. nie informują przez telefon o swoich działaniach
2. nie proszą o przekazanie pieniędzy
3. nie pytają o sumę posiadanych oszczędności oraz miejsca ich przechowywania
4. nie proszą o podanie numerów kont bankowych, haseł
5. nie proszą o przelanie pieniędzy na wskazane konta bankowe
6. nie proszą o zaciągnięcie kredytu.