Wiadomości

Zadbajmy o bezpieczeństwo seniorów podczas wakacji

Data publikacji 31.07.2018

Policjantka z katowickiej komendy wzięła udział w audycji radiowej pod tytułem „Bezpieczeństwo seniora". Program został wyemitowany w ubiegłym tygodniu w Radio Katowice. Sierż. szt. Agnieszka Krzysztofik omówiła główne zagrożenia na jakie są narażeni seniorzy. Przypomniała m.in. w jaki sposób działają oszuści przez telefon oraz jak uniknąć kradzieży mieszkaniowej. Policjantka apelowała do mieszkańców Katowic, aby czas wakacji, który sprzyja rodzinnym spotkaniom, wykorzystać do wspólnych rozmów o bezpieczeństwie.

Policjantka w audycji radiowej ostrzegła najstarszych mieszkańców Katowic przed oszustami, którzy wyłudzają od seniorów duże kwoty pieniędzy. Do każdego, kto ma telefon stacjonarny, może zadzwonić oszust. Obecnie przestępcy stosują najczęściej metodę na „wnuczka” lub „policjanta”. W pierwszym przypadku oszust przez telefon podszywa się za członka rodziny oraz informuje, że miał wypadek i pilnie prosi o pieniądze wmawiając, że potrzebuje ich, aby uniknąć odpowiedzialności prawnej. Często głos rozmówcy jest płaczliwy, zachrypnięty i rozdrażniony. Wszystko po to, aby wzbudzić u rozmówcy niepokój. Oszust wypytuje o stan posiadanych oszczędności oraz miejsce ich przechowywania. Informuje, że po pieniądze przyśle zaufaną osobę.
Druga metoda „na policjanta” polega na tym, że przez telefon, oszust przedstawia się, że jest policjantem, funkcjonariuszem CBŚ czy ABW. Przedstawia się z imienia i nazwiska, podaje numer identyfikatora. Następnie informuje seniora o prowadzonej akcji policyjnej wobec nieuczciwych pracowników banku oraz o jego zagrożonych pieniądzach. Wypytuje seniora czy posiada oszczędności w banku. Przestępca nakazuje osobie wypłacić pieniądze i przekazać policjantowi ubranemu po cywilnemu, który przyjdzie do miejsca zamieszkania lub spotka się z nim w wyznaczonym miejscu. Wmawia seniorowi, że to wszystko jest po to, aby bezpieczne były jego pieniądze. Sprawca słysząc, że senior wykonuje polecenia nie ma skrupułów i prosi o wypłatę większej ilości pieniędzy. Czasem nakazuje także przesłać środki pieniężne na wskazane konto. W ten sposób seniorzy tracą oszczędności życia, czasem jest to nawet kilkaset tysięcy złotych.
Oszust, aby zdobyć zaufanie seniora, każe mu wybrać numer alarmowy 997 na Policję aby potwierdzić dane policjanta, z którym rozmawia. W wielu przypadkach senior nie rozłącza połączenia tylko wybiera numer alarmowy. Niestety na linii nadal pozostaje oszust, który przekazuje słuchawkę innej osobie, podającej się na policjanta.
Ponadto policjantka ostrzegła seniorów przed kradzieżami w sklepach, na ulicy, komunikacji miejskiej, ogródkach działkowych, a w szczególności w mieszkaniach. Policjantka przestrzegała przed wpuszczaniem do domu nieznajomych osób.

Seniorze zwiększ swoje bezpieczeństwo!

  • Uważaj kogo wpuszczasz do mieszkania! Z ograniczonym zaufaniem traktuj każdą osobę, która przychodzi do Twojego miejsca zamieszkania.
  • Zachowaj ostrożność rozmawiając przez telefon. Nie informuj nikogo telefonicznie o ilości posiadanych oszczędności oraz miejscu ich przechowywania.
  • Potwierdzaj uzyskane informacje przez telefon. Zadzwoń do kogoś z rodziny i zapytaj czy rzeczywiście potrzebuje pomocy. Nie działaj samemu. Konsultuj każdą decyzję związaną z Twoimi pieniędzmi. Nie ulegaj presji czasu.
  • Nie słuchaj osoby, która zakazuje Ci kontaktu z rodziną
  • Gdy ktoś podaje się za policjanta przez telefon i prosi o pieniądze zakończ rozmowę i przerwij połączenie. O wszystkim powiadom policjantów dzwoniąc na numer alarmowy 112.

Seniorze zapamiętaj!

Policjanci nigdy nie proszą:

  • o przekazanie pieniędzy.
  • o wypłacenie oszczędności z banku.
  • przelanie pieniędzy na wskazane konta bankowe.
  • o zaciągnięcie kredytu.
  • o podanie numerów klienta i haseł do konta bankowego.

Policjanci również:

  • Nie informują przez telefon o swoich akcjach.
  • Nie pytają o sumę oszczędności.
  • Nie pytają w jakim banku mają Państwo ulokowane pieniądze.
Powrót na górę strony