Wiadomości

Szkolimy pracowników MOPS

Katowiccy policjanci w ramach programu profilaktycznego „Bezpieczna Przystań" edycja 2017/2018 zorganizowali szkolenie pracowników Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Katowicach w zakresie „Bezpieczeństwa Seniorów”. Pracownicy socjalni i asystenci rodziny pracujący na co dzień z osobami starszymi spotkali się ze strażakiem, aby porozmawiać o bezpieczeństwie przeciwpożarowym.

Podczas szkolenia pracownicy MOPS od mł. bryg. Mariusza Haberko – Zastępcy Dowódcy Jednostki Ratowniczo Gaśniczej nr 1 w Katowicach - Szopienicach dowiedzieli się m.in. czym jest tlenek węgla, jakie są objawy zatrucia czadem, czym jest pożar i jak go uniknąć oraz wiele praktycznych zachowań zwiększających bezpieczeństwo. Celem akcji jest wyszkolenie katowickich pracowników socjalnych i asystentów rodziny, którzy mają bezpośredni kontakt z seniorami korzystającymi z pomocy opiekuńczej i finansowej. To oni na co dzień mają kontakt z seniorami przebywającymi w domach, którzy są mało aktywni, często samotni i potrzebujący różnej formy pomocy. Pracownik socjalny w bezpośredniej rozmowie z seniorem może przekazać mu cenną wiedzę, jak zwiększyć swoje bezpieczeństwo, żeby uniknąć zatrucia czadem oraz pożaru. Poprzez szkolenie chcemy zwiększyć uwagę pracowników pomocy społecznej na różne nieprawidłowości, które mogą występować w domach seniorów (np. zasłonięte kratki wentylacyjne, rozszczelnienie przewodów spalinowych piecyków ogrzewających wodę, przeróbki przy rurach). Krótka rozmowa profilaktyczna ma za zadanie zwiększyć bezpieczeństwo seniora.

 

Co zwiększa bezpieczeństwo?: 

  1. wietrzenie pomieszczeń (gdzie znajduje się piecyk ogrzewający wodę) 
  2. odkryte i czyste kratki wentylacyjne, otwory w drzwiach łazienki
  3. coroczne sprawdzanie instalacji gazowej oraz szczelności instalacji piecyków grzewczych
  4. nieprzykrywanie różnymi rzeczami urządzeń grzewczych
  5. wychodząc z domu pamiętajmy o wyłączeniu kuchenki gazowej czy elektyrycznej, na której gotujujemy jedzenie
  6. nie przeciążajmy gniazdek elektrycznych różnymi urządzeniami
  7. nie zastawiajmy różnymi rzeczami drogi ewakuacyjnej.

Całe szkolenie składa się z trzech części. W pierwszej - pracownicy MOPS spotkali się z policjantem aby porozmawiać o bezpieczeństwie seniora w domu, na ulicy oraz przez telefon. Poznali metody oszustów wyłudzających od seniorów pieniądze. Drugie spotkanie odbyło się z przedstawicielem Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Katowicach. Przed nami jeszcze jedno spotkanie z przedstawicielem Narodowego Banku Polskiego oddziału w Katowicach, którego tematem będą bezpieczne finanse i rozpoznawanie autentyczności banknotów.

Powyższe działanie profilaktyczne wpisuje się w kampanię społeczną „Kręci mnie bezpieczeństwo” Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.

 

Powrót na górę strony